B-kategooria mootorsõidukijuhi ettevalmistamise õppekava
Juhi ettevalmistamise eesmärgiks on luua võimalused, andmaks õpilasele teadmised, oskused ja hoiakud liikluses käitumiseks vastavalt B- kategooria mootorsõiduki juhile kehtestatud kvalifikatsiooninõuetele.
Juhi ettevalmistamise eesmärgiks on luua eeldused:
1)vastutustundliku juhi liikluskäitumise kujunemiseks;
2) juhi ohutu, iseseisva, teisi liiklejaid arvestava ja keskkonda säästva käitumise kujunemisele.
3)oskus näha ohte ning valida õige kiirus ka libedal ja pimedal teel sõites.
Õpetamise korralduslikud alused
Õppekava koosneb teooria- ja sõiduõppest ning praktikumidest. Õppekava kogumaht on 105 tundi, millest iseseisvat tööd on vähemalt 52 tundi, auditoorset tööd on vähemalt 29 tundi, sõiduõpet on vähemalt 30 tundi ja praktikumideks on 1 tundi. Osavõtt kõigist auditoorsetest-, sõidu- ja praktikumitundidest on kohustuslik.
Tegevused ja meetodid õpiväljundite saavutamiseks
Õppekava läbimisel on õpilasel vajalik teha hulgaliselt iseseisvat tööd. Vajalik on lugeda õppejõu poolt koostatud õppematerjale, sõiduauto kasutusjuhendit, Liiklusseadust, Liikluskindlustuse seadust ja teisi liiklusalaseid õigusakte. Vajalik on otsida informatsiooni veebilehekülgedelt. Koostada individuaalseid kavasid ja plaane. Auditoorsetes- ja õppesõidutundides kasutavad õppejõud erinevaid õppemeetodeid: visualiseerimine, aktiveeriv loeng, rühmatöö, arutelude tekitamine ja suunamine, oma kogemuse jagamine, probleemülesannete lahendamine ja arengutreening.
Hindamismeetodid ja – kriteeriumid
Õppekava jaguneb kolmeks mooduliks. Iga järgneva mooduli läbimise eelduseks on eelneva mooduli läbimine ja selles määratud õpiväljundite saavutamine. Õpiväljundite saavutamist teooriaõppes kontrollib õppejõud iga mooduli läbimise järel individuaalselt, õpilasele esitatud küsimustiku põhjal. Õpiväljundite saavutamise lävendiks on, et õigesti on vastatud kahekümne seitsmele küsimusele. Küsimustele vastamine toimub autokooli õppeklassis, abimaterjali kasutamata. Õpiväljundite saavutamist sõiduõppes kontrollib sõiduõpetaja iga mooduli lõpus, õpilasele antud sõiduülesande tulemuste põhjal. Õpetaja ja õpilane analüüsivad ülesande täitmise tulemuslikkust ja koos jõutakse ühise otsuseni õpiväljundite saavutamise kohta. Õppekava läbimisel sooritab õpilane liiklusteooria eksami ja sõidukontrolli. Liiklusteooriaeksam koosneb kuuekümmnest valikvastustega küsimusest, millest õigesti peab olema vastatud viiekümmne viiele. Sõidukontroll on sooritatud positiivsele tulemusele, kui õpilane on omandanud õppekavas ette nähtud oskused ja käitumise, ning on suuteline sõidukit juhtima iseseisvalt, ohutult, keskkonda säästvalt,on võimeline sõidukit juhtima ohutult pimeda ajal ning libedal teel. Kasutatakse mitteeristavat hindamist, kus tulemuseks märgitakse sooritatud või mittesooritatud.
Õppeainete läbimise ajaline plaan
Õppekava läbimise nominaalaeg kokku on seitse nädalat. Esimese mooduli läbimise nominaalaeg on kaks nädalat. Teise mooduli läbimise nominaalaeg on kaks nädalat. Kolmanda mooduli läbimise nominaalaeg on kaks nädalat.
Algaste |
| ||||||||
Teooriaõpe | Sõiduõpe |
| |||||||
Moodul 1 | Õppe-tunde | Moodul 1 | Sõidu- tundi |
| |||||
Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest. | 10 | Juhi tööasend ja turvavarustus. | 20 |
| |||||
Iseseisvaks õppimiseks juhendamine. | Sõiduki käsitsemine. |
| |||||||
Liiklus kui süsteem. |
| ||||||||
Ohutu liiklemise põhimõtted. |
| ||||||||
Teiste liiklejatega arvestamine. |
| ||||||||
Sõiduki turvalisus. |
| ||||||||
Inimene sõidukijuhina.
|
| ||||||||
Moodul 2 | 10 | Moodul 2 |
| ||||||
Sõidu alustamine ja sõiduki asukoht sõites. | Sõiduki juhtimine vähese liiklusega teedel. |
| |||||||
Sõidujärjekord sõites. | Sõiduki juhtimine erinevates liiklussituatsioonides. |
| |||||||
Sõidu eripära, asulavälisel teel, kiirteel ja tunnelis. |
|
| |||||||
Sõiduki peatumine ja sõidu lõpetamine. |
| ||||||||
Käitumine liiklusõnnetuse korral. Teooriaeksam |
| ||||||||
Moodul 3 | 8 | Moodul 3 | 8
|
| |||||
Möödasõit, möödumine ja ümberpõige. | Möödasõit, möödumine ja ümberpõige. |
| |||||||
Sõidu planeerimine riski vältimise eesmärgil. | Sõiduki juhtimine planeeritud teekonnal. |
| |||||||
Keskkonda säästev auto kasutamine. | Keskkonda säästev sõiduki juhtimine. |
| |||||||
Sõiduki juhtimine rasketes tee- ja ilmastikuoludes. Peatamisteekonna pikkust mõjutavadtegurid ja riskide ennetamine. | Algastme libedasõidu harjutuste sooritamine.
| 1
|
| ||||||
|
| ||||||||
Esmaõppe algastme pimeda aja koolitus |
| ||||||||
Pimeda ajal sõiduki juhtimine | 1 | Pimeda ajal sõiduki juhtimine | 1 |
| |||||
Kokku esmaõppe algastmes | 29 | Kokku esmaõppe algastmes | 30 | ||||||
Liiklusteooria- ja sõidueksam Maanteeametis | |||||||||
Esmase juhiloa saamine | |||||||||
Lõppastme koolitus | |||||||||
Keskkonda säästev, ohutu ja teisi liiklejaid arvestav mõtteviis. Käitumine libedates teeoludes | 3 | Keskkonda säästva, riske vältiva ja teisi liiklejaid arvestava sõiduviisi süvendamine | 1 | ||||||
Libedasõidu riskivältimise praktikum | 1 | Libedasõidu riskivältimise harjutuste sooritamine | 1 | ||||||
Kokku lõppastme koolituses | 4 | Kokku lõppastme koolituses | 2 |
- ALGASTME KOOLITUSE AINEKAARDID
- Teooriaõpe
T 1.1.
| Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest |
Koht õppekavas | Aine kuulub õppekava algastme koolituse teooriaõppe 1. moodulisse. |
Aine mahuline jagunemine | Vähemalt kaks kohustuslikku tundi, millest üks on auditoorne. |
Aine läbimise eeltingimused | Pole |
Aine lühikirjeldus | Antakse ülevaade juhiloa saamise tingimustest ja korrast, juhikoolituse eesmärkidest ja autokooli õppekavast, õppetöö korraldusest ja õppetööd reguleerivatest dokumentidest. Seatakse koolitusele ühised eesmärgid. |
Aine üldeesmärgid
| Luua eeldused ülevaate saamiseks juhiloa saamise tingimustest ja korrast, õppetöö korraldusest, sisust ja mahust. Luua eeldused olukorrale, kus juhi ettevalmistamise riikliku õppekavaga seatud juhi koolituse eesmärgid ja õpilase juhilubade saamisega ning juhi koolitusega seotud eesmärgid langeksid võimalikult palju kokku. |
Õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane:
|
Iseseisva töö sisu | Töö kohustusliku kirjandusega |
Kohustuslik kirjandus | OÜ Rool õppekorralduse eeskiri; OÜ Rool B-kategooria mootorsõidukijuhi ettevalmistamise õppekava. |
Täpsustatud õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane teab:
|
Õpetamise meetodid ja õpiväljundite saavutamise kontrollimine | Teema käsitlemist alustatakse eesmärkide püstitamisega ja õpiväljundite tutvustamisega, seejärel järgneb loeng mille käigus kasutatakse visualiseerimist. Arutelu käigus püstitatakse koolitusele ühised eesmärgid. Individuaalselt kontrollib õppejõud õpiväljundite saavutamist mooduli lõpus õpilasele esitatud küsimustiku põhjal. |
T 1.2.
| Iseseisvaks õppimiseks juhendamine |
Koht õppekavas | Aine kuulub õppekava algastme koolituse teooriaõppe 1. moodulisse. |
Aine mahuline jagunemine | Vähemalt kaks kohustuslikku tundi, millest üks on auditoorne tund. |
Aine läbimise eeltingimused | Läbitakse pärast tundi ”Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest”. |
Aine lühikirjeldus | Lisaks kohustuslikele teooriatundidele ja sõidutundidele on kursuse raames palju iseseisvat tööd. Aine raames täpsustatakse iseseisva töö sisu ja mahtu. Aidatakse õpilasel koostada individuaalne õppeplaan – õppetöö ajaline jaotus, iseseisev töö, õppimine juhendajaga jms. Rõhutatakse õpilase aktiivset rolli õppetöös ja vajadust võtta vastutus oma õppimise eest. |
Aine üldeesmärgid
| Luua eeldused vastutuse võtmiseks oma õppimise eest ja aidata õpilasel koostada individuaalne õppeplaan. |
Õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane:
|
Iseseisva töö sisu | Õpilane koostab individuaalse õppeplaani. |
Kohustuslik kirjandus | Õppejõu poolt koostatud õppematerjal. |
Täpsustatud õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane teab:
|
Õpetamise meetodid ja õpiväljundite saavutamise kontrollimine | Teema käsitlemist alustatakse eesmärkide püstitamisega ja õpiväljundite tutvustamisega, seejärel järgneb loeng mille käigus kasutatakse visualiseerimist. Individuaalselt kontrollib õppejõud õpiväljundite saavutamist mooduli lõpus õpilasele esitatud küsimustiku põhjal. |
T 1.3.
| Liiklus kui süsteem |
Koht õppekavas | Aine kuulub õppekava algastme koolituse teooriaõppe 1. moodulisse. |
Aine mahuline jagunemine | Vähemalt kaheksa tundi millest kaks on auditoorsed. |
Aine läbimise eeltingimused | Läbitud teooriaõppe moodul 1 ained ” Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest” ning ” Iseseisvaks õppimiseks juhendamine” |
Aine lühikirjeldus | Liiklus koosneb mitmest osast – tee, liikleja, sõiduk, seadusandlus – moodustades süsteemi. Süsteemi erinevad osad on vastasmõjus – muutused ühes kutsuvad esile ka muutused teistes. Antakse ülevaade olulisemast süsteemi erinevate osade kohta – terminind, liiklusalane seadusandlus, sõiduk, liikluskorraldusvahendid jms. |
Aine üldeesmärgid
| Luua eeldused mõistmaks liiklust kui süsteemi. |
Õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane:
|
Iseseisva töö sisu | Töö õppejõu poolt koostatud õppematerjaliga ja Liiklusseadusega |
Kohustuslik kirjandus | Õppejõu poolt koostatud õppematerjal. Liiklusseaduse paragrahvid: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8;10;13; 14. Liiklusmärgid, püstmärgised ja teekattemärgised. |
Täpsustatud õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane teab:
|
Õpetamise meetodid ja õpiväljundite saavutamise kontrollimine | Teema käsitlemist alustatakse eesmärkide püstitamisega ja õpiväljundite tutvustamisega, seejärel järgneb aktiveeriv loeng mille käigus kasutatakse visualiseerimist. Loengut toetavad videofilmid. Individuaalselt kontrollib õppejõud õpiväljundite saavutamist mooduli lõpus õpilasele esitatud küsimustiku põhjal. |
T 1.4. | Ohutu liiklemise põhimõtted |
Koht õppekavas | Aine kuulub õppekava algastme koolituse teooriaõppe 1. moodulisse. |
Aine mahuline jagunemine | Vähemalt kuus tundi, millest kaks on auditoorsed . |
Aine läbimise eeltingimused | Läbitud ained ” Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest” ja ” Iseseisvaks õppimiseks juhendamine”. |
Aine lühikirjeldus | Võimalikke ettetulevaid liiklusolukordi on väga palju ja neid ükshaaval selgeks õppida ei ole võimalik. Aine raames analüüsitakse tüüpilisemaid liiklusolukordi ja arutletakse, millised on juhi võimalused tagada ohutus nendes olukordades. Sõnastatakse ühiselt ohutu liiklemise põhimõtted.
Omandatakse piki- ja külgvahe ning sõidukiiruse valikuga ja märguannete kasutamisega seotud reeglid. |
Aine üldeesmärgid | Luua eeldused isiklike ohutu liiklemise põhimõtete väljatöötamiseks. |
Õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane:
|
Iseseisva töö sisu | Töö õppejõu poolt koostatud õppematerjaliga ja Liiklussedusega. Isiklike ohutu liklemise põhimõtete väljatöötamine. |
Kohustuslik kirjandus | Õppejõu poolt koostatud õppematerjal, Liiklsseaduse paragrahvid: 18; 33; 39; 46; 47; 48; 49; 50. |
Täpsustatud õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane teab:
|
Õpetamise meetodid ja õpiväljundite saavutamise kontrollimine | Teema käsitlemist alustatakse eesmärkide püstitamisega ja õpiväljundite tutvustamisega, seejärel järgneb aktiveeriv loeng mille käigus kasutatakse visualiseerimist. Loengut toetavad videofilmid. Loengu käigus toob õppejõud oma kogemusel põhinevaid näiteid liiklusest. Individuaalselt kontrollib õppejõud õpiväljundite saavutamist mooduli lõpus õpilasele esitatud küsimustiku põhjal. |
T 1.5. | Teiste liiklejatega arvestamine |
Koht õppekavas | Aine kuulub õppekava algastme koolituse teooriaõppe 1. moodulisse. |
Aine mahuline jagunemine | Vähemalt neli tundi, millest üks on auditoorne. |
Aine läbimise eeltingimused | Läbitud ained ” Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest” ja ” Iseseisvaks õppimiseks juhendamine”. |
Aine lühikirjeldus | Liiklejate käitumises on vanusest, kogemusest, kasutatavast sõidukist jms tulenevaid erisusi. Neid erisusi teades oskab juht teiste liiklejatega paremini arvestada. Ühe liikleja poolt tehtud viga ei vii vältimatult õnnetuseni kui teine pool teab mida ette võtta õnnetuse ärahoidmiseks. Arutletakse selle üle, milliseid liiklejate rühmi on, millised on nende käitumise eripärad ja kuidas iga liikleja saab neid eripärasid teades ohutuse tagada. |
Aine üldeesmärgid
| Luua eeldused teiste liiklejatega arevestava käitumise kujunemiseks. |
Õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane:
|
Iseseisva töö sisu | Töö õppejõu poolt koostatud õppematerjaliga ja Liiklusseadusega. |
Kohustuslik kirjandus | Õppejõu poolt koostatud õppematerjal ja Liiklusseaduse paragrahvid: 16; 17; 33; 35; 36; 37; 49; 68. |
Täpsustatud õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane teab:
|
Õpetamise meetodid ja õpiväljundite saavutamise kontrollimine | Teema käsitlemist alustatakse eesmärkide püstitamisega ja õpiväljundite tutvustamisega, seejärel järgneb aktiveeriv loeng mille käigus kasutatakse visualiseerimist. Loengut toetavad videofilmid. Loengu käigus toob õppejõud oma kogemusel põhinevaid näiteid liiklusest. Individuaalselt kontrollib õppejõud õpiväljundite saavutamist mooduli lõpus õpilasele esitatud küsimustiku põhjal. |
T 1.6. | Sõiduki turvalisus |
Koht õppekavas | Aine kuulub õppekava algastme koolituse teooriaõppe 1. moodulisse. |
Aine mahuline jagunemine | Vähemalt neli tundi millest üks on auditoorne. |
Aine läbimise eeltingimused | Läbitud ained ” Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest” ja ” Iseseisvaks õppimiseks juhendamine”. Turvahalli külastus võib toimuda algastme koolituse jooksul. |
Aine lühikirjeldus | Autotööstus areneb väga kiiresti. Sõidukite tootjad pööravad järjest suuremat rõhku sõidukite turvalisusele. Tehnikasaavutusi saavad juht ja sõitjad enda ohutuse suurendamiseks kasutada teades sõidukis oleva turvavarustuse tööpõhimõtet ning kuidas turvavarustust õigesti kasutada. |
Aine üldeesmärgid
| Luua eeldused turvavarustuse õigeks kasutamiseks vajalike teadmiste ja oskuste kujunemiseks ja motivatsiooni suurenemiseks kasutada turvavarustust. |
Õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane:
|
Iseseisva töö sisu | Töö õppejõu poolt koostaud õppematerjaliga, Liiklusseadusega ja sõiduauto kasutusjuhendiga. |
Kohustuslik kirjandus | Õpejõu poolt koostatud õppematerjal ja Liiklussaduse paragrahvid: 30; 33; 34; 73. |
Täpsustatud õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane teab:
14) sõidukil esinevaid tehnorikkeid, mille puhul tuleb sõit katkestada
Pärast koolitust peab õpilane oskama kontrollida:
|
Õpetamise meetodid ja õpiväljundite saavutamise kontrollimine | Teema käsitlemist alustatakse eesmärkide püstitamisega ja õpiväljundite tutvustamisega, seejärel järgneb aktiveeriv loeng mille käigus kasutatakse visualiseerimist. Loengut toetavad videofilmid. Loengu käigus toob õppejõud oma kogemusel põhinevaid näiteid liiklusest. Individuaalselt kontrollib õppejõud õpiväljundite saavutamist mooduli lõpus õpilasele esitatud küsimustiku põhjal. |
T 1.7.
| Inimene sõidukijuhina | |
Koht õppekavas | Aine kuulub õppekava algastme koolituse teooriaõppe 1. moodulisse. | |
Moodul 1 maht | Vähemalt kuus tundi millest kaks on auditoorsed. | |
Aine läbimise eeltingimused | Läbitud ained ” Ülevaade õppetöö korraldusest ja eesmärkidest” ja ” Iseseisvaks õppimiseks juhendamine”. | |
Aine lühikirjeldus | Inimestena oleme erinevad. Erinevused võivad olla tingitud kaasasündinud teguritest (sugu, isiksuse omadused, impulsiivsus, kognitiivsed funktsioonid), elu jooksul välja kujunevatest teguritest (vanus, kogemused, hoiakud, väärtused, motiivid, iseloom jms) ning kiiresti muutuvatest asjaoludest (väsimus, tervislik seisund, emotsioonid, joove jms). Arutletakse selle üle, kuidas nendest teguritest tulenevat negatiivsed mõju juhi käitumisele saab vältida. | |
Aine üldeesmärgid
| Luua eeldused mõistmaks erineva liikluskäitumise põhjuseid, saada teadlikuks enda isikuga seotud liikluskäitumist mõjutavatest tugevatest ja nõrkadest külgedest. Luua eeldused strateegiate väljatöötamiseks neid kahjulikke mõjusid vähendada. | |
Õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane:
| |
Iseseisva töö sisu | Töö õppejõu poolt koostatud õppmaterjaliga. Õpilane töötab välja enda jaoks strateegia, isiksusega ja tervisliku seisundiga seotud liikluskäitumist mõjutavatest asjaoludest tulenevate kahjulike mõjude vältimiseks. | |
Kohustuslik kirjandus | Õppejõu poolt koostatud õppematerjal. | |
Täpsustatud õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane teab:
| |
Õpetamise meetodid ja õpiväljundite saavutamise kontrollimine | Teema käsitlemist alustatakse eesmärkide püstitamisega ja õpiväljundite tutvustamisega, seejärel järgneb aktiveeriv loeng mille käigus kasutatakse visualiseerimist. Loengut toetavad videofilmid. Loengu käigus toob õppejõud oma kogemusel põhinevaid näiteid liiklusest. Individuaalselt kontrollib õppejõud õpiväljundite saavutamist mooduli lõpus õpilasele esitatud küsimustiku põhjal. | |
T 2.1.
| Sõidu alustamine ja sõiduki asukoht sõites |
Koht õppekavas | Aine kuulub õppekava algastme koolituse teooriaõppe 2. moodulisse. |
Aine mahuline jagunemine | Vähemalt kuus tundi, millest kaks on auditoorsed. |
Aine läbimise eeltingimused | Läbitud teooriaõppe 1. moodul. |
Aine lühikirjeldus | Üheks ohutu liiklemise eelduseks on valida teel otse sõites ja manöövri sooritamisel õige asukoht. Omandatakse sõidu alustamise ja sõiduki asukoha valikuga seonduvad reeglid. Arutletakse, kuidas tagada sõidu alustamisel ohutus, milliseid ettevalmistusi tuleb sõiduks teha, millised on tee erinevad osad ja nende otstarbed; mille järgi ära tunda eraldi rada ühissõidukile, kergliiklejatele jms; kui sõiduradasid on mitu, siis milline rada valida; kuidas saab juht õige paiknemisega teel riske vältida. Analüüsitakse sõiduki asukohaga sõites seotud liiklusõnnetuste tekke põhjuseid ja kuidas neid oleks saanud ära hoida.
|
Aine üldeesmärgid
| Luua eeldused sõitmisel õige asukoha valikuks vajalike teadmiste kujunemiseks ja motivatsiooni suurenemiseks sõidu planeerimisega riske vältida ning keskkonda säästa. |
Õpiväljundid | Pärast koolitust õpilane:
|
Iseseisva töö sisu | Töö õppejõu poolt koostatud õppematerjaliga ja Liiklusseadusega. |
Kohustuslik kirjandus | Õppejõu poolt koostatud õppematerjal ja Liiklusseaduse paragrahvid: 17; 39; 45; 48; 49; 64; 88; 90. |
Täpsustatud õpiväljundid | Sõiduks valmistumine. Pärast koolitust õpilane oskab:
Juhi märguanded. Pärast koolitust õpilane teab:
Sõidu alustamine. Pärast koolitust õpilane oskab:
|